Vitamina D- beneficii si riscuri

0
1729

Articol realizat de medicul specialist în medicina de familie dr. Luisa Maria Pintilie

Vitamina D- beneficii si riscuri

In ultimul deceniu, vitamina D este intens dezbatuta in lumea medicala. S-au vehiculat beneficii miraculoase ale suplimentarii acestei vitamine, de la protectie si ajutor in tratarea diferitelor tipuri de cancer sau boli neurologice degenerative, ca maladia Alzheimer, pana la diabet si controlul greutatii corporale. Beneficiile nu sunt insa clar dovedite, iar pentru aceasta sunt necesare cercetari consistente si pe termen lung.

Ce este vitamina D?

Este o vitamina liposolubila. Termenul de ”vitamina D” se refera la doua forme ale acesteia: vitamina D2, sintetizata de plante, si vitamina D3, sintetizata de organismul uman. In organismul uman este sintetizata in mod natural la nivelul pielii prin expunerea la soare, apoi transportata si transformata la nivelul ficatului si rinichilor.

Beneficiile vitaminei D

In perioada primei copilarii, administrarea de vitamina D s-a dovedit ca previne si combate rahitismul si ajuta la dezvoltarea armonioasa a scheletului si musculaturii copilului. La varsta adulta, vitamina D previne si ajuta la tratarea osteoporozei, fortificand oasele si musculatura. Deasemenea este atribuit vitaminei D si un rol in apararea organismului, scazand inflamatia.

Un studiu din anul 2018 a demonstrat ca valori mici ale vitaminei D in sange la varsta inaintata, este corelata cu depresia si administrarea de doze suplimentare a imbunatatit semnificativ calitatea vietii persoanelor aflate in studiul respectiv.

Cand apare deficitul?

Cantitatea de vitamina D este insuficienta, atunci cand expunerea la soare este limitata, asa cum este la populatia scandinavica sau locuitorii din zonele cu clima temperata in lunile de iarna. Copiii alaptati exclusiv la san necesita doze suplimentare de vitamina D, datorita concentratiei scazute a acesteia in laptele matern, persoanele cu afectiuni renale cronice si boala inflamatorie a colonului
au deasemenea valori scazute ale vitaminei D, iar persoanele obeze au deficit, datorita ”sechestrarii” acestei vitamine in tesutul adipos. Dieta vegana predispune la deficitul de vitamina D, la fel ca si intoleranta la lactoza.

Testarea pentru depistarea deficitului

Testul de sange care determina nivelul de vitamina D se numeste 25-OH-vitamina D. Anumiti medici recomanda dozarea de rutina a vitaminei D, insa cercetatorii de specialitate recomanda testarea mai ales a persoanelor de vasta a treia, cu istoric de osteoporoza sau fracturi osoase spontane, femeilor la menopauza si persoanelor sub tratament cu steroizi.

Surse naturale de vitamina D

In mod normal, organismul sintetizeaza la nivelul pielii cantitatea necesara de vitamina D, prin expunere la soare. Este suficienta o expunere de 15-20 de minute de cateva ori pe saptamana, fara protectie solara, pentru a sintetiza cantitatea necesara unei saptamani. In alimentatie, vitamina D se gaseste in cantitati mari in pestele gras, galbenusul de ou, ficatul de vita, lapte si iaurt, portocale.

Suplimentarea de vitamina D

Datorita surselor alimentare limitate de vitamina D, dar si expunerii din ce in ce mai reduse la razele directe ale soarelui la nivelul intregii populatii, s-a recurs la suplimentarea dozelor de vitamina.

Necesarul in functie de varsta este de: 1000 UI /zi-pentru copii de 0-12 luni;
600 UI/zi- pentru copii si adulti pana la 70 ani;
800 UI/zi- pentru persoane peste 71 ani.

Cand MAI MULT este PREA MULT?

Initial, pana in urma cu un deceniu, suplimentarea de vitamina D era destinata exclusiv combaterii rahitismului la copii. In ultimii ani insa, s-a ajuns la o prescriptie a acestei vitamine la nivelul intregii populatii, din dorinta combaterii bolilor asociate cu aceasta deficienta.

Vitamina D, desi eliberata fara prescriptie medicala, are si reactii adverse. Studii foarte recente atesta o asociere intre dozele crescute de vitamina D si litiaza renala sau valori crescute ale calciului in urina. Deasemenea, specialistii atentioneaza asupra evitarii administrarii vitaminei D la scurt timp dupa o masa bogata in lactate. Contrar asteptarilor, un studiu recent din 2018 atrage atentia ca administrarea suplimentelor de vitamina D nu a evidentiat un efect protector asupra cancerelor de san, colon, ovar, uter sau renal, insa a relevat o asociere a concentratiei crescute de 25-OH-vitanima D din sange cu o incidenta crescuta a cancerului de piele, hematologic sau prostata.

Trebuie avuta in vedere si asocierea in administrarea vitaminei D cu alte medicamente, cum ar fi calciul (mai ales in cazul copiilor), care ar putea predispune la litiaza renala, a corticoizilor si antihipertensivelor, care accelereaza absorbtia de vitamina D.

Asadar, suplimentarea cu o cantitate prea mare de vitamina D este la fel de periculoasa ca si deficitul acesteia, iar administrarea trebuie facuta doar la recomandarea unui medic.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28267045
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30613979
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5872784/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30470577