Stilul de viață nesănătos şi sedentarismul se numără printre principalele cauze ale apariției diabetului

0
2102
Autor Cristina Cârstea
Dr. Mihaela Vladu, şeful Secției de Endocrinologie şi Diabet, a Spitalul Clinic Municipal Filantropia, ne informează cum putem preveni instalarea diabetului zaharat şi cum influențează părinții sănătatea copiilor lor.

„A crescut foarte mult obezitatea în rândul tinerilor şi al persoanelor adulte. Stilul de viață nesănătos şi sedentarismul se numără printre cauzele apariției diabetului. Grija exagerată a părinților creează şi ea mari probleme copiilor. Aceştia îşi duc copiii cu maşina la şcoală, fără să-i lase să facă mişcare, determinându-i să devină sedentari. Tot părinții sunt responsabili şi de apariția obezității. Copiii nu cunosc gustul alimentelor nesănătoase, decât dacă le cumpără părinții. Copilul pune în coşul de cumpărături de toate, iar părintele nu-i spune că e suficient, sau că unele produse nu sunt indicate pentru consum, fără să conştientizeze cât rău îi face copilului. De aceea implicarea familiei este foarte importantă. Aceştia trebuie să conştientizeze că sloganul „gras, frumos şi sănătos” nu-şi are locul în viața copiilor lor, fiindcă obezitatea este o boală, iar țesutul adipos este un adevărat aparat endocrin”, spune medicul

Obezitate, suprapondere şi tensiune arterială crescută în rândul copiilor
„Recent, în Ploieşti şi în Cluj, s-a inițiat un program de prevenție în cerc în rândul copiilor, iar rezultatele au fost 20% copii cu obezitate, 14% cu suprapondere şi 26% cu tensiune arterială crescută. Acesta este un semnal de alarmă. În general când vorbim de hipertensivi ne referim la persoane adulte, însă acum se pare că, din cauza alimentației dezechilibrate care şi-a pus amprenta asupra noastră, apar repercusiuni şi în rândul copiilor”, a precizat dr. Mihaela Vladu

Tot mai multe cazuri de diabet zaharat de tip II

„Din cauza incidenței crescute a obezității au apărut foarte multe cazuri de diabet în copilărie, diabet zaharat de tip II. În general diabetul la copil este un diabet de tip I insulino dependent, dar vârsta diabetului zaharat de tip II a coborât, ajungând şi în rândul copiilor şi asta din cauza stilului de viață nesănătos, sedentarismul, alimentației dezechilibrate, hipercalorică, bogată în glucide rafinate şi lipide saturate. Recomandările mele ar fi ca fiecare copil să se joace cât mai mult, mişcarea fiind esențială pentru sănătatea lui, atat fizică, dar si mentală, iar în ceea ce priveşte alimentația, copilul trebuie să aibe trei mese principale pe zi şi una două gustări”, ne informează medicul

Ce spun părinții când află diagnosticul copilului?

„De multe ori nu le vine să creadă. Aceştia spun „Am gijă de el, e grăsuț, arată bine, îi dau toată ziua să mănânce” Este foarte greu, însă e necesar să schimbi mentalitatea acestor oameni şi să le explici că mâncarea multă nu aduce neapărat sănătate. Ea poate să aducă boală, atât la adult cât şi la copii. De aceea accidentul vascular şi infarctul miocardic apar mai devreme, la fel şi boala cardiovasculara precoce”, afirmă specialistul

Cum reacționează copiii când află că trebuie să-şi schimbe stilul de viață şi regimul alimentar?

„Este foarte greu să-i spui unui copil pe care l-ai învățat să mănânce mult, că dintr-o dată nu mai are voie să mănânce la fel cum o făcea înainte. Atunci el ar mânca şi mai mult, iar când îi spui că nu are voie să mănânce atâtea dulciuri şi că trebuie să se rezume la un dulce pe săptămână, este foarte greu. Trebuie să existe o conlucrare psiholog-părinte-medic. Este nevoie de consiliere psihologică, de un nutriționist care să-i explice copilului exact valoarea calorigenă a alimentelor, să-i explice şi efectele surplusului ponderal. Atât părintele, cât şi copilul trebuie conştientizați. Copilul are nevoie de susținerea familiei fiindcă mama este cea care găteşte în casă, care îi dă copilului să mănânce, care alege sau nu să-i cumpere mâncare fast food”, a declarat dr. Vladu

Dr. Mihaela Vladu ne informează care sunt  alimentele care trebuie consumate pentru a avea un stil de viață sănătos şi a preveni apariția diabetului 

„Trebuie să punem accent pe fibrele alimentare, pâine neagră, intermediară, Graham, cereale integrale, fructe, legume. Nu trebuie exagerat însă nici cu consumul de fructe, fiind necesar 500 de grame de fructe pe zi. Anumite fructe, precum cele uscate (prune uscate, stafide, smochine) au foarte multe calorii. Sunt indicate alimentele cu un indice glicemic scăzut, orez, cartof, paste. Pentru fiecare individ în parte se calculează o greutate ideală, un necesar caloric, în funcție de greutate şi de activitatea fizică desfăşurată. Trebuie însă evitate dulciurile, iar sucurile din comerț înlocuite cu fresh-uri de fructe proaspete, pentru că aşa se păstrează şi fibrele alimentare din pulpă, cu rol în obezitate, diabet, dislipidemie, ce stimulează tranzitul şi nu aduc calorii. Este indicat consumul de carne slabă, fiartă, preparată la cuptor sau grătar şi nu prăjită. Oul este indicat în special la copii, el ne aduce şi lipide şi proteine, peştele, care ne aduce lipide polinesaturate, protectoare cardiovascular. Consumul de apă este recomandat pentru că apa este cea care ne spală atât pe interior cât şi pe exterior, eliminând toxinele.”

În prezent peste 425 de milioane de oameni din întreaga lume suferă de diabet, iar estimările specialiştilor arată că până în anul 2045, numărul persoanelor diagnosticate poate creşte cu aproximativ 48 % în lipsa aplicării unor măsuri de prevenție şi control. Íngrijorător este faptul că tot mai mulți copii ajung să fie victimele diabetului, din cauza alimentației necorespunzătoare şi a sedentarismului.