Persoanele cu dizabilități intelectuale vor fi ajutate sa se integreze social cu ajutorul tehnologiei moderne

0
1132
Articol realizat de Cristina Cârstea
Numărul persoanelor care se nasc sau dezvoltă dizabilități intelectuale a crescut considerabil în ultima perioadă, fiind afectată  aproximativ 3% din populația lumii. Această dizabilitate se manifestă prin afectarea capacităţilor cognitive, de comunicare, motorii şi sociale, de autoîngrijire şi siguranță personală. Sunt prezente de asemenea şi dificultăți de învățare şi înțelegere ca urmare a dezvoltării insuficiente a inteligenței. Însă cu toate acestea majoritatea nevoilor persoanelor ce prezintă această dizabilitate nu diferă de cele ale unor oameni normali, având nevoie de asemenea de siguranță, socializare, educație şi foarte important integrare profesională.
Cauzele care duc la apariția acestei dizabilități intelectuale pot fi genetice, dar pot fi de asemenea legate de factorii de mediu din timpul sarcinii. Deşi este confundată adesea cu boala mintală, între cele două există mari diferenţe. Una dintre ele fiind reprezentată de faptul că boala mintală este o afecțiune şi poate fi tratată şi vindecată, în timp ce dizabilitatea intelectuală durează pe parcursul întregii vieți.
În cadrul conferinței internaționale ,,Utilizarea roboților şi platformelor virtuale pentru incluzine şi diversitate în educație” care a avut loc marți, pe 10 iulie, în Craiova, la ,, Colegiul Tehnic Energetic ” au fost prezentate lucrări pe diverse teme. Printre acestea se numără  formarea cadrelor didactice în vederea lucrului cu persoane cu dizabilități intelectuale, prezentarea sistemelor inteligente care vin în sprijinul integrării sociale şi profesionale a acestora şi transpunerea mediului virtual în realitate cu ajutorul proiectului Gamesp. Scopul comun al tuturor celor prezenți la conferință, reprezentanți ai diferitelor organizații şi instituții, a fost şi este acela de a-i ajuta pe tinerii şi adulții cu dizabilități intelectuale şi cu sindrom down să evolueze, învățând prin joc, cu ajutorul tehnologiei moderne, devenind astfel independenți şi reuşind astfel se integreze social şi profesional.
Profesor Dorina Goiceanu afirmă că în sprijinul persoanelor cu dizabilități intelectuale vine proiectul Gamesp, proiect care se derulează deja de 2 ani în România având 7 parteneri din 5 tari europene, 3 dintre acestia fiind universitati (Universitatea din Lodz, Universitatea din Modena, Institutul Aldini Valeriani Sirani din Bolonia, ProMAs Project Management Association şi 2 comapanii care au avut responsabilități tehnice). Proiectul se află acum in faza finală şi are ca rezultat platforma virtuală gamesp.org pe care sunt încărcate toate rezultatele realizate până acum, incluzand 10 unități didactice cu 3 nivele de învațare, o aplicație pentru telefonul mobil prin care se poate controla un robot fizic şi 30 de platforme cu imagini ce reprezintă activități uşor de înțeles pentru persoanele cu dizabilități intelectuale.
Proiectul urmăreşte conectarea prin joc a adultului cu dizabilități la viața si activitățile cotidiene, pentru a-l ajuta la integrarea în muncă, fără să simtă că este într-un proces de învățare. El învață ce este bine să facă în anumite situații, dar şi ce nu este tocmai potrivit, învață să facă cunoştință, să găteasca, cum să facă cumparaturi, cum să meargă pe stradă, ce sunt hobby-urile şi cum îl ajută să-şi faca prieteni şi să treacă mai repede peste momentele dificile.
„Frumusețea proiectului Gamesp este că, deşi a fost gândit pentru adulți cu dizabilități intelectuale, rezultatele sale pot fi transferabile în sala de clasă la orice nivel pentru că  filosofia nu este robotul ci jocul, robotul este doar instrumentul care atinge filosofia proiectului.
Rezultatele se obțin când robotul se plimbă pe o planşă cu imagini, iar profesorul sau parintele pune întrebări şi generează o discuție între jucător, care poate fi persoana cu dizabilități, copil sau elev, astfel încât jucătorul să-şi genereze singur răspunsurile la cum şi ce e bine să facă.” spune profesor Dorina Goiceanu
Roboțeii au fost realizați de către unul dintre partenerii proiectului, responsabil de partea tehnică, de la care au fost cumparați cu ajutorul fondurilor primite prin proiect. În prezent există 6 roboței, urmând ca la sfârşitul proiectului să fie dați în plasament instituțiilor care s-au dovedit a fi cele mai implicate. 3 dintre aceste instituții vor fi DGASPC Centrul de Locuințe Protejate, Asociația Teodora de la Baileşti pentru copiii cu sindrom down şi Şcoala Gimnazială Decebal, la cea din urmă  desfăşurându-se şi un concurs pentru copiii cu dizabilități intelectuale dovedindu-şi astfel implicarea şi dorința de a-i ajuta pe aceşti copii.
Fiecare trebuie să contribuie la integrarea socială a persoanelor cu dizabilități intelectuale prin încetarea discriminării şi acordarea de sprijin, determinând astfel şi integrarea lor profesională.