Cum putem trata astenia de primăvară

0
1665

Articol realizat de medicul specialist în medicina de familie dr. Luisa Maria Pintilie

Despre astenia de primavara

Cine nu a auzit sau nu a folosit macar o data termenul de ,,astenie de primavara”? Dar ce anume inseamna si cand ne dignosticam cu aceasta ,,afectiune”? Este impropriu spus diagnostic, deoarece astenia de primavara este o asociere de simptome stabilite pe baza observatiilor medicului sau persoanei in cauza si reprezinta defapt un efort al organismului de adaptare la modificarile aparute in mediul ambiant.

Cand apare si cine aste afectat?

Odata cu trecerea de la lunile de iarna la primele zile de primavara, organismul uman trebuie sa se adapteze la intreaga schimbare produsa in jurul lui. Variatiile de temperatura, presiune, umiditate si lumina naturala sunt cele care influenteaza semnificativ adaptabilitatea organismului.
Cel mai frecvent aceste schimbari sunt resimtite de la jumatatea lunii martie pana la jumatatea lunii aprilie si cel mai des afecteaza femeile, adolescentii si copiii.

Care sunt simptomele?

Odata cu primavara, cantitatea de lumina naturala creste semnificativ, iar organismul raspunde prin reglarea cantitatii a doi hormoni- serotonina si melatonina. Cel dintai hormon este raspunzator de inducerea unei stari de bine in organism si este produs in prezenta luminii naturale, pe cand cel de-al doilea este implicat in stimularea somnulului si este ,, hormonul intunericului”. Persoanele resimt acesta adaptare ca pe o scadere a capacitatii de concentrare, oboseala fizica, ameteli, somnolenta sau din contra insomnie, scaderea poftei de mancare, dureri de cap, epuizare psihica si depresie, dureri musculare, etc.

Cum putem combate astenia de primavara?

O modalitate sanatoasa de a ajuta organismul sa se readapteze la conditiile de mediu este sa ne expunem progresiv la soarele de primavara, incepand cu plimbari lejere in zilele insorite. Deasemenea, trebuie sa profitam de bogatia de legume pe care natura ni le ofera odata cu primavara si sa ii oferim organismului acele minerale si vitamine proaspete de care a fost privat in anotimpul rece. Alimentele sarace in calorii ca salatele cu frunze verzi (urzici, leurda, stevie, ceapa verde) si legume fragede (ridichi, sfecla, morcovi) sunt un ajutor excelent in procesul de adaptare. O contributie insemnata o au si ceaiurile de macese, ghimbir si ceai verde. Deosebit de importanta este si rutina de odihna de cel putin 7 ore de somn pe noapte.

Asadar, astenia de primavara este o stare fiziologica de readaptare a organismului la conditiile de mediu, ale carei simptome trec de la sine in 3-4 saptamani.

“Ştiinţa nu s-a putut lăuda niciodată cu inventarea unui tranchilizant atât de puternic precum o zi însorită de primăvară.” W. Earl Hall