Centrul Social „Sfântul Andrei” – așezământul în care seniorii beneficiază de servicii medicale de calitate și condiții foarte bune de masă și cazare

0
1570

Interviu realizat cu Dr. Ionelia Radu – directorul Centrului Social „Sfantul Andrei”- Malu Mare

Alina Trana: Doamna doctor vă regăsesc alături de cea de-a doua familie a dumneavoastră, seniorii din Centrul Sfântul Andrei. Cum ați depășit această perioadă dificilă?

Dr. Ionelia Radu: Având în vedere situația din ultimul an, atât beneficiarii centrului cât și personalul au trecut cu bine peste această perioadă dificilă.

Instituția noastră a fost închisă pentru vizitatori începând cu luna martie 2020 în urma Ordonanțelor date de către Guvern, prin carantinarea angajaților în centru pe o perioadă de 5 săptămâni.

A fost o perioadă grea, însa, împreună am reușit să identificăm soluții pentru a trece cât mai ușor prin ea. Astfel : colegele noastre, asistenții medicali, au inițiat un mic proiect prin care beneficiarii au fost puși în legătură cu aparținătorii prin apel video.

Bucuria revederii a fost emoționantă pentru toate părțile implicate și aici mă refer atât la beneficiari cât și aparținători cat și la personalul care a facilitat revederea.

Alina Trană: Cum ati gestionat aceasta situatie de pandemie din punct de vedere medical in acest ultim an?

Dr. Ionelia Radu: Încă de la inceputul pandemiei au fost luate toate măsurile de prevenire printre care amintim: restricționarea accesului în instituție a aparținătorilor, s-au făcut circuite separate de acces pentru beneficiari și personalul care lucrează la birouri, s-a făcut un program mai strict de igienizare și dezinfectare a suprafețelor comune, s-a instituit o cameră vestiar pentru personalul medical și medical auxiliar, unde aceștia se dezinfectează și echipează corespunzător.

În toată această perioadă, cei de la DSP Dolj ne-au monitorizat prin testarea periodică a angajaților și beneficiarilor și le mulțumim pe această cale pentru suportul oferit.

Până în luna noiembrie am fost protejați de acest virus, din pacate, la sfârsitul acestei luni mai mult de jumătate din beneficiari, cât și o parte din angajați au fost testați pozitiv. A fost instituită carantinarea pentru o perioadă de patru săptămâni, acest lucru se datorează faptului că și ceilalți beneficiari au fost ulterior testați pozitiv. Începând cu data la care am fost informați cu privire la primele teste pozitive am luat decizia de a mă izola la sediul căminului pentru a monitoriza situația și a interveni la nevoie. Nu pot spune că a fost ușor, vorbim despre persoane vârstnice, infectate cu virusul Sars CoV-2 și mai ales că în această perioadă mai mult de  jumătate din personalul de îngrijire și asistență era deja izolat la domiciliu fiind infectați cu acest virus. Deși greu, am găsit totusi  puterea de a trece cu bine peste toată această perioadă.

Alina Trană: Vorbiti-ne despre conditiile din centru: cazare, masa, asistenta medicala. Cum sunt acestea?

Dr. Ionelia Radu: În cadrul Centrului, pe lângă serviciile de bază oferite beneficiarilor, cazare, 3 mese calde / zi, 2 gustări, în funcție de patologia fiecărui beneficiar, la recomandarea medicului nutriționist se oferă și servicii de consiliere, de menținere și de mediere a relației cu aparținătorii, asistență medicală, îngrijire, sprijin pentru servirea mesei și petrecerea timpului liber.

Căminul are o capacitate totală de 134 de locuri, având 87 de paturi, din cauza faptului că etajul 4 nu este dat în folosință.

Ca și condiții de cazare, fiecare etaj are camere cu două paturi, baie proprie, televizor, sală de vizită și club, dotat cu combină muzicală, cărți și jocuri de masă inclusiv calculator. Serviciile Centrului sunt acreditate în baza Legislației în vigoare, se respectă standardul minim de calitate, reglementate prin Ordinul 29/2019. Astfel Căminul funcționează în baza unor proceduri operaționale de lucru. Asistența socială este asigurată de o persoană cu drept de liberă practică și pot să mă mândresc cu faptul că este unul dintre asistenții sociali premiați la nivel național de către Colegiul National al Asistenților Sociali din România.

Alina Trană: Cum se face intretinerea caminului, si aici ma refer la administrare cat si la investiții?

Dr. Ionelia Radu: Centrul Social Sfântul Andrei Malu Mare, a fost înființat în 2013 ca unitate de asistență socială, fără personalitate juridică, iar din 2019, Centru a dobândit personalitate juridică în subordinea Consiliului Local Malu Mare. În tot acest timp s-a format o echipă de management ce își aduce aportul pentru bunul mers al lucrurilor. Astfel, gestionarea veniturilor și cheltuielilor este făcuta de către contabilul Centrului, iar întreținerea clădirii și a bunurilor Căminului este asigurată de către administrator. Sursele de venit care asigură întreținerea Căminului și a serviciilor oferite sunt formate din: contribuții ale beneficiarilor, sprijin financiar al Consiliului Local Malu Mare, sume  defalcate dinTVA  in proportie de cel mult 10% din standardul minim de cost aprobat prin hotarare a Guvernului  și sponsorizări.

Îmi doresc să îi mulțumesc din suflet Doamnei Primar Adela Gherghe pentru tot suportul pe care îl oferă pentru susținerea Centrului. De asemenea aș dori să multumesc și Consiliului Local Malu Mare pentru sprijin.

Alina Trană: Caminul primeste sponsorizari? Daca da, in ce ati investit?

Dr. Ionelia Radu: Da, căminul primește sponsorizări. Acestea constau atât în sprijin financiar, cât și în produse.

Începând cu anul 2016, firma Cummins a fost alături de noi în fiecare an și astfel cu sprijinul dumnealor a fost deschis etajul trei, prin dotarea completă a 13 camere. De asemenea, 10 camere au fost dotate cu linoleum medical, precum și  construirea unui foișor și împrejmuirea cu gard a căminului. Aceste investiții sunt doar o mică parte din sprijinul pe care l-am primit din partea dumnealor.

Firma S.C.Herman  SRL ne-a oferit o sponsorizare din care am reușit dotarea căminului cu camere video, precum și închiderea centralizată a căii de acces principală. Firma Senic  ne-a sprijinit cu produse alimentare. Pot spune faptul că foarte multe persoane au arătat deschiderea pentru sprijinul beneficiarilor căminului și le suntem recunoscători.

Alina Trană: Ce ne puteți spune despre relatia cu apartinatorii?

Dr. Ionelia Radu: Relația cu aparținătorii nu o putem generaliza. Dintre aceștia sunt persoane cu care putem colabora foarte bine, dar există în schimb și aparținători care sunt destul de reticenți în ceea ce privește relația cu personalul centrului. Cum am precizat anterior, echipa din cadrul centrului a identificat modalități de colaborare cu aparținătorii.

Alina Trană: Ce puteți să ne spuneți despre activitațiile realizate cu membrii centrului?

Dr. Ionelia Radu: Activitățile desfășurate în centru au menirea de a creea un cadru familiar bătrânilor astfel: în această perioadă o parte dintre seniori au participat la curățenia de primăvară, aceștia fiind răsplătiți de colegii lor cu clătite. De asemenea, beneficiarii participă la activitățile de socializare și petrecere a timpului liber, activități de terapie ocupațională, consiliere socială.

Alina Trană: Cat de importanta este atitudinea personalului dintr-un astfel de Centru?

Dr. Ionelia Radu: Foarte importantă! Trebuie să ne gândim la faptul că pentru bătrânii cazați în cadrul așezământului aici este “acasa” . Atmosfera trebuie să fie una bună , personalul trebuie să fie empatic cu problemele bătrânilor, să-i asculte, să aibă răbdare  cu ei si să aibă o atitudine pozitivă.