Obezitatea- Cum resimte organismul nostru kilogramele în plus?

0
1222

Articol realizat de dr. Burada Claudia Petricia-medic specialist medicină de familie

Obezitatea a devenit o problema globală, ce afectează adulții și din ce in ce mai frecvent copiii. O problema ce poate fi prevenită și combătută atât cu ajutorul medicului, cât și cu ajutor din partea societății.

Obezitatea reprezintă un plus ponderal raportat la înălțimea și vârstă individului.Gradul de obezitate este calculat cu ajutorul indicelui de masa corporala (IMC)(18,5-24,9-normoponderal, 25-29,9-supraponderal,30-34,9-obezitate gr1,35-39,9- obezitate gradul 2, >40 – obezitate morbidă). Distribuția țesutului adipos pe corp clasifica obezitatea astfel: obezitate de tip android-cu dispoziție corporala superioara (torace,membre superioare,gat,cap) și obezitate de tip ginoid cu localizare predominent in zona abdomino-pelvina și membre inferioare.

Deși cauzele obezității sunt multifactoriale, balanța energetica funcționează mereu după aceleași principii: diferența dintre energia primită și cea consumata determina acumularea, dispariția sau menținerea numărului de kilograme ale unei persoane.

Cantitatea de grăsime din organism nu reflectă dezechilibrul energetic dintr-o singură zi, ci este mai degrabă tabloul abaterilor alimentare care s-au acumulat in timp.

Nu slabim și nu ne îngrășăm dintr-o singură masă.

Menținerea unei stări de nutriție optime este necesara atât pentru prevenirea bolilor cat și pentru a ajuta la tratarea lor.

V-ați întrebat vreodată cum resimte organismul nostru kilogramele in plus?

Faceți un exercițiu simplu,cărați zi de zi o greutate egală cu kilogramele voastre in plus.

Va este ușor? Clar ,nu! Acum înțelegeți și toate consecințele pe care le dă obezitatea.

Obezitatea reprezintă cauza sau cel puțin factorul agravant al unor boli, cu consecinte deosebite asupra stării de sănătate.

Iată câteva exemple:
-hipertensiunea arteriala-este de 3ori mai frecventa la persoanele obeze
– nivelul crescut al lipidelor în sânge
-boli cardiovasculare
-diabetul zaharat-este de 3ori mai frecvent la persoanele obeze
-hipoventilatia pulmonara -frecventa la marii obezi
-manifestari articulare-te tip artrozic la nivelul membrelor inferioare sau apariția hiperuricemiei-guta asociindu-se frecvent
-insuficienta venoasa la nivelul membrelor inferioare
-litiaza biliara
-infertilitate
-probleme psihologice
-uneori obezitati sunt legate și de anumite disfuncții endocrine

Copiii ,viitorul tarii-grasi ,frumoși ,dar nu sănătoși

Creșterea ratei obezității in rândul copiilor și tinerilor se datorează societății,din motive precum ascensiunea tehnologica , creșterea ponderii consumului de mâncare tip fast-food și dimensiunea porțiilor ,dar și scăderea activității fizice la copii.

Obezitatea copilului este o problema de sănătate publică.Un rol esențial în profilaxia obezitatii îl are medicul de familie,căruia îi revine sarcina de a educa părinții și copilul atunci când este cazul,in sensul promovării unui stil de viață sănătos.

In cazul copiilor ce prezintă o creștere în greutate, medicul de familie trebuie sa depisteze și să remedieze obiceiurile alimentare greșite.

Profilaxia obezitatii copilului de la cea mai frageda vârstă este primordiala, măsurile care se impun fiind încurajarea alimentației naturale,depistarea activă a copiilor cu risc pentru obezitate cât și a celor obezi, promovarea activității fizice regulate și a opțiunilor alimentare sănătoase.

Este esențial că toată familia sa adopte o alimentație corectă, sănătoasă, pentru motivarea și stimularea copilului, in procesul de scădere ponderală.

Principii alimentare de urmat!

Secretul unei greutăți constante este foarte simplu, trebuie să avem un aport alimentar adaptat nevoilor metabolice,adică să ținem în echilibru balanța dintre numarul de calorii și consumul energetic al organismului.Orice diferență între aceste două valori se reflectă în modificarea statutului ponderal,fie cu îngrășare, fie cu slăbire.

-reducerea alimentelor bogate in zaharuri
– este importanta metoda de preparare a alimentelor
– evitarea consumului exagerat de alimente bogate in calorii
– informati-va despre numărul de calorii pe care îl conțin diverse alimente
– cunoașteți compoziția alimentelor
– formati-va obiceiuri in achiziționarea alimentelor, preferând alimentele cu valoare calorică scăzută
-aport hidric adecvat
-reducerea porțiilor pe care le consumați
– eliminarea sucuri carbogazoase
-consumati fructe,legume, cereale integrale,carne slabă,in special peste
-acordati timp suficient servirii mesei, fara a fi preocupați de alte activități (tv, telefon)

Aportul alimentar trebuie să țină cont de perioada de creștere la copil,de sarcina și alăptare la femeie,de consumul energetic la adult și de eventuale stări patologice.

Nutriția corectă trebuie să asigure prin alimente de calitate,atât aportul caloric și proteic cât și necesarul de vitamine.

Cel mai crud adevăr legat de cura de slăbire este faptul că menținerea rezultatelor obținute nu este posibilă decât prin modificarea definitiva a obiceiurilor alimentare și prin adoptarea unui stil de viață sănătos.

Sa slăbești nu este ușor ,s-ar putea sa fie lucrul cel mai greu din viața voastră, sunteți singurii responsabili,nu incercati sa dați vina pe cei din jur, pentru că nimeni nu poate fi îndopat cu forța,așa că raul vi-l faceți cu mana voastră.